חיפוש

הפנים מאחורי המסכות: חזית המאבק

המדור מציג גם השבוע כמה מהאנשים הנמצאים בחזית הקורונה, מוזמנים להכיר ולהוקיר

X
כל הסיפור
קנו עכשיו
חוות דעת גולשים

והפעם המדור על הרופאים ואחות ממחוז דן של כללית שכבר שבועות פועלים ללא לאות.

 

עינת ברדה - אחות

 

תפקיד בשגרה ובימי קורונה: 
"אני אחות במקצועי, מנהלת הסיעוד במרפאת שעריה של כללית בעיר פתח תקוה. בתקופת ימי הקורונה אני מנהלת את נקודת הבדיקות לאיתור תחלואת קורונה, הממוקמת במתחם אצטדיון המושבה בפתח תקוה". 

עינת ברדה. צילום באדיבות כללית מחוז דן

 

מהות התפקיד:
"מדי יום מועברות אלינו רשימות של מטופלי כללית החשודים כחולים בקורונה, בשל פיתוח תסמינים או עמידה בתנאים אפידמיולוגיים שקבע משרד הבריאות, וזקוקים לביצוע בדיקה לשם אימות או הפרכת החשש. אני מנהלת צוות שכולל שני אחים, מזכירה ומנקה. כשאני מגיעה למתחם אני עוטה על עצמי אמצעי התמגנות שכוללים מעין 'חליפת חלל' ממוגנת, מסכת N-95, מגן פנים, כיסוי לראש וכפפות, והכל במטרה למגן את עצמי ואת הצוות שלי בצורה המיטבית, בזמן שאנחנו לוקחים בדיקות כגון משטחי גרון מהחולים החשודים. במקום מתבצעות בדיקות בעזרת מטושים, שנשלחות לפענוח במעבדות של הכללית. במקביל אני גם ממשיכה בעבודה השוטפת במרפאה אליה אני שייכת, ובין היתר שומרת על קשר עם חולי הקורונה של המרפאה שלנו ומוודאת שהם מבצעים את הבדיקות בזמן ושאין חלילה הידרדרות במצבם, וכן עוקבת אחר אוכלוסייה בסיכון (מבוגרים, חולים במחלות כרוניות) ועלולה להידבק".

 

איך התפקיד שאת מבצעת משליך על החיים שלך בבית?

"אני אמא לשני זוגות תאומים, שתי ילדות בנות 12 ושני ילדים בני 11, ככה שהמצב בהחלט מאתגר. בפעם הראשונה שחזרתי ממתחם הבדיקות ילדיי ובעלי חיכו לי בכניסה לבית עם מסכות, כפפות ואלכוג'ל, השפריצו עליי וצעקו עליי לרוץ למקלחת ולא לגעת בכלום. מאז עברו כמה שבועות, הילדים שלי מבינים את המצב, הם מבינים שאמא הולכת לעזור ולהציל אנשים. בגלל שארבעתם פחות או יותר באותו גיל יש תמיד אקשן ולא משעמם בבית, הם יודעים להעסיק את עצמם".

 

התחושות שלך נוכח התפקיד שאת מבצעת? 
"אני חושבת שאני מבצעת תפקיד מאוד חשוב, שהצוות שלי ואני נכונים לעזור בכל דבר שנידרש אליו. אנחנו רואים את עצמנו כמעין 'חיילים' שיוצאים לשטח בזמן מלחמה. פה באה לידי ביטוי הגדולה של תפקיד האחיות. לדעתי האישית כל אחות היא ככה: אנחנו תמיד רוצות לעזור ולעשות את מה שאנחנו יודעות לעשות בצורה הכי טובה. נכנסנו לתפקיד הזה כדי להציל חיים ולעזור לאנשים, והקורונה לא תרתיע אותנו מלרוץ קדימה ולעזור לכל מי שצריך". 

עינת ברדה. צילום באדיבות כללית מחוז דן

 

כיצד את חווה את ההתנהלות סביב המשבר?
"לדעתי המערכת שלנו עובדת בצורה טובה, וההוכחה לזה היא המקום שבו התחלואה בקורונה בישראל עומדת ביחס לעולם. נכנסנו למשבר הזה מוכנים הרבה יותר מהמון מדינות שאנחנו רואים היום, בגלל הסגר שעשינו ובזכות פעולות שהממשלה שלנו ביצעה, וגם בגלל האופן המלא והמסור שקופות החולים כמו כללית נכנסו לזה – מה שהעניק לנו היום, חודש וחצי אחרי, את האפשרות לשחרר לאט לאט את הסגר ולהיחלץ מהמשבר עם מספר יחסית מועט של הרוגים".

 

תגובות האוכלוסייה? 
"יש אנשים שחוששים, וחרדות עולות, ובשביל זה אנחנו נמצאות כאן אחיות. אנחנו מנסות לתפוס את האנשים שנכנסו ללחץ ולהרגיע אותם, לטפל בחרדות באמצעות שיחות עידוד. במקביל אנחנו משתדלות לטפל באוכלוסייה הקשישה שלנו, לתת לה שירות מקסימלי ממרחק בטוח מבלי שהם יצטרכו להגיע למרפאה, גם אם זה אומר להביא להם תרופות עד הבית כדי שייצאו כמה שפחות. ובעיקר אנחנו מחפשות את האנשים שחולים ועושות כל שביכולתנו להיות עם יד על הדופק ולעודד אותם להידבק כדי לתפוס את התחלואה ולטפל בה בזמן".

 

מסר שחשוב להעביר?
 "הכל תלוי בנו, בכל אחד ואחד מאיתנו. אם כל אחד מאיתנו יהיה מספיק אחראי ויעשה את מה שצריך, יוכלו לשחרר את המשק במהרה ונוכל לחזור לשגרה. אבל בבקשה, הקפידו על ההנחיות ושמרו על עצמכם, כדי שלא יפרוץ פה גל שני ושלא נידרש לעבור שוב את מה שקרה כאן בחודשיים האחרונים". 

 

ד"ר יצחק הבר

 

תפקיד בשגרה ובימי קורונה
"מנהל מרפאת כללית 'מרכז בעלי המלאכה' בבני ברק, חבר בצוות החמ"ל של מחוז דן-פ"ת בכללית, היוצר קשר עם מטופלים שאובחנו כחולי קורונה, מנטר את מצבם ומפנה אותם במידת הצורך להמשך טיפול ואשפוז בבית חולים, מלון ובבית".


ד"ר הבר. צילום באדיבות כללית מחוז דן

מהות התפקיד
בתקופת הקורונה נוצרה סיטואציה שהיינו במרכז העניינים היות ואנחנו ממוקמים בעיר בני ברק, שלצערנו התאפיינה ועדיין מתאפיינת באחוזי תחלואה גבוהים ביותר. נדרשנו לקבל מטופלים שהגיעו עם תסמינים ולנתב אותם לאיפה שצריך על מנת שייבדקו לקורונה. דבר נוסף שהמרפאה שלי ביצעה זה איתור כל המטופלים שנמצאים ברמת סיכון גבוהה, כלומר נמצאים בסכנה לתחלואה בקורונה: בני 70-75 ומעלה, בדגש על אנשים בקבוצה זו שסובלים ממחלות רקע כמו סוכרת, יתר לחץ דם, אי ספיקת לב; וכן צעירים שהגיעו עם מחלות אוטו-אימוניות. אני שמח לומר שלאחר מאמץ לא מבוטל הצלחנו להגיע לכל אחד ואחת מהמטופלים ברשימה זו, לוודא שהם בסדר ולהדריך אותם כיצד לנהוג בתקופה שאנו נמצאים בה, במטרה לשמור על עצמם ולמנוע חשיפה פוטנציאלית לנגיף הקורונה. בה בעת המרפאה  המשיכה בכל התפקידים הרגילים שלה: לטפל בחולים אונקולוגיים וכרוניים שנדרשו להמשך טיפול, אבחנות של חולים חדש שאין להם קורונה ומעקב אחר מטופלים בשוטף".

 

איך התפקיד שאתה מבצע משליך על החיים שלך בבית? 
"אצלי במשפחה הקורונה הורגשה היטב, מאחר ואני מנהל מרפאה ואשתי היא רופאה המטולוגית בבית החולים 'שיבא' בתל השומר, והיא עברה לעבוד במשמרות בשל הקורונה. יש לי תאומים בני 4 שבתקופה זו שהו רבות עם שכנים שגרים לידנו, שהתנדבו לטפל בהם ולהיות איתם. אנחנו גרים בדרך בגין בתל אביב וחימם לנו מאוד את הלב לחזות בהירתמות של האנשים בשכונה, שעמדו על כך שחשוב שאשתי ואני נהיה פנויים לביצוע עבודת הרופאה ובאמת העניקו סיוע יקר מפז שאנחנו אסירי תודה עליו".

 

התחושות שלך נוכח התפקיד שאתה מבצע?
 "התחושה היא טובה. בהחלט ניתן לומר שנקראנו לדגל למשימה של משהו שהיה בחזקת לא ידוע, ולדעתי עמדנו בזה בהצלחה בלי מורא ובלי פחד, ואנחנו עדיין עושים – זה עוד לא נגמר, אפילו שיש תחושה שאנחנו בשלב שבו ההתפרצות הנוכחית מתקרבת לסופה".

 

כיצד אתה חווה את ההתנהלות סביב המשבר?
"לדעתי הייתה התנהלות מצוינת של כללית, מרמת הנהלת המחוז ועד המנהלת שאחראית על המרפאות בבני ברק, ברמה של הפצת הנחיות איך להתמגן, איך להתמודד עם אנשים שחשודים כחולים, אינדיקציות לבדיקות ואיך לקבוע בהמשך החלמה מהמחלה. אני גאה בצוות ובכללית, ובתפקוד הכללי במערכה הזו".

ד"ר יצחק הבר וצוות מרפאת בעלי המלאכה בבני ברק. צילום באדיבות כללית מחוז דן

 

תגובות האוכלוסייה? 
"המודעות בענייני התקהלות והנחיות חלחלה קודם לחברה הכללית, אבל נדרשו לכך כמה וכמה ימים עד שהדברים יחלחלו גם לתושבים החרדים בבני ברק. אנחנו זכינו לכך שבמרפאה אצלנו יש ריכוז גדול מאוד של רבנים שמקובלים על הציבור, כמו גם חברי כנסת ופוליטיקאים מקומיים, ונעזרנו בהם להעביר את ההנחיות ואת ההוראות בעניין ריחוק חברתי, הישארות בבית וציות להוראות משרד הבריאות כעניין של פיקוח נפש ממשי. אני חייב לומר שברגע שהאסימון נפל הייתה היענות מוחלטת ושיתוף פעולה מוצלח, שבראייה לאחור תרם לשיטוח העקומה גם בקרב תושבי העיר בני ברק".

 

מסר שחשוב להעביר?
"אם למדתי משהו במהלך החודשיים, זה ששיחות הטלפון והקשר האישי שיצרנו עם קהל המטופלים שלנו, הוא שגרם להצלחה. הייתה כאן תחושה של שותפות גורל, של 'ביחד', שיצר אמון בין הצדדים וזה משהו שבהחלט אקח איתי הלאה. בסוף אנשים לא תמיד יזכרו מה אמרת, אבל הם לעולם לא ישכחו איך גרמת להם להרגיש". 

 

ד"ר טל קלינגר

 

תפקיד בשגרה ובימי קורונה: 
"רופאת משפחה, מנהלת מרפאת 'רום' של כללית, המעניקה טיפול לכעשרת אלפים מתושבי שכונת אם המושבות בפתח תקוה". 

ד"ר קלינגר. צילום באדיבות כללית מחוז דן

 

מהות התפקיד
"בימים של שגרה המרפאה שלי מקבלת מטופלים באופן פרונטאלי. מאז שהחל המשבר עברנו די מהר ממצב של קבלת קהל פרונטאלי לכמעט 100 אחוז מענה טלפוני ומתן שירות רפואי מרחוק.

בחודשיים האחרונים גילינו שיש המון דברים שניתן לבצע מרחוק, המטופלים תיארו לי מצבים רפואיים בטלפון, שלחו תמונות במייל, תוך שאני ממקדת אותם למה שאני הייתי בודקת בבדיקה גופנית. במקרים רבים הספיק המענה מרחוק כדי להבין במה מדובר, אך היו גם מקרים שבהם עלה חשד למשהו שמצריך מיון או בדיקה מקיפה יותר, ואז לא הייתה ברירה והזמנו את המטופלים להגיע אלינו, אגב נקיטת אמצעי התמגנות מקסימליים. מבחינה ניהולית היינו צריכים להסתגל להרבה מאוד נהלים חדשים בנושא הקורונה שהתעדכנו בתדירות גבוהה באמצעים דיגיטליים. 
בעיקרון כבר הרבה מאוד זמן יש שיח בכללית לגבי זה שרפואת המחר תכלול אינטראקציות מרחוק עם המטופלים, ואין ספק שהתקופה האחרונה נתנה לזה דחיפה חזקה קדימה ואפשרה לנו הצצה כבר היום למה שתהיה הנורמה בעתיד".

 

איך התפקיד שאת מבצעת משליך על החיים שלך בבית?
"זה מצב מאוד מורכב. אני אמא לשלושה ילדים והם שהו כל התקופה בבית. המזל הגדול שלנו הוא שבעלי הוא רופא שיניים ובגלל הנחיות משרד הבריאות יצא שהוא עבד במשרה חלקית, ככה שיכולנו לשלב: נניח אני הייתי עובדת משמרת בוקר-צהריים וחוזרת הביתה להיות עם הילדים, ואז הוא היה יוצא בערב להיות עם המטופלים שלו. כעיקרון רופאי שיניים קיבלו בתקופה הזו רק מטופלים דחופים, והוא ניסה לשבץ אותם כמיטב יכולתו בעיקר לשעות הערב ככה שהטיפול בילדים ובבית יתחלק בינינן". 

 

התחושות שלך נוכח התפקיד שאת מבצעת? 
"מצד אחד העבודה מרחוק לימדה אותי שיש הרבה מאוד דברים שניתן לטפל בהם מבחינה רפואית באמצעות שיחה טלפונית. מצד שני, זה חיזק אצלי את ההבנה כמה חסרה האינטראקציה האישית עם המטופלים. חלק גדול מהמהות של רפואת המשפחה בקשר הבין-אישי. יש דברים שאתה מבין מאיך שנראה המטופל פיזית ומאיזה קשר נוצר בינו לבין הרופא המטפל, ואת זה אי אפשר להעביר בשלט רחוק בשיחה, עם כל הרצון הטוב והנכונות של הצדדים. זה כמו לעשות שיעור יוגה בזום. זה נחמד כקונספט, אבל בסוף אתה צריך להיות נוכח פיזית כדי לקבל את מלוא החוויה. ולכן אני חושבת שבעתיד יצטרכו למצוא מודל שמשלב את שתי האסכולות". 

 

כיצד את חווה את ההתנהלות סביב המשבר?
"אני אישית מרגישה בידיים טובות. אני מרגישה שהקופה וההנהלה שלי פועלות בצורה טובה מבחינת העברת הנהלים. יש הרבה עם מי לדבר, יש למי לפנות וכמעט לכל בעיה שעלתה מצאנו עם מי להתייעץ. אני חושבת שעוצמתו של ארגון נבחנת בשעת משבר, ובתחושה שלי כללית התנהלה במשבר הקורונה בצורה מאוד טובה". 

 

תגובות האוכלוסייה? 
"בגלל שכל מה שדיברו עליו בתקשורת וברחוב היה הקורונה, אנשים גילו הבנה מאוד גדולה לסיטואציה שבה אנחנו נתונים. הופתעתי מהמהירות והיעילות שבה אנשים התרגלו לאופי של קביעת תורים מרחוק, מטופלים הבינו שרצוי לא להתקרב למרפאות הקהילתיות כל עוד המשבר נמצא בעיצומו ואני חייבת לומר שהתושבים באם המושבות במיוחד נשמעו להנחיות והקפידו לא להגיע אלא במקרים דחופים. התחושה שלי היא שסביב החזרה לשגרה אנחנו עומדים שוב בפני תקופה של הסתגלות ושינויים, ויהיה מעניין לראות בשבועות הקרובים איך המטופלים ינהגו. אני מרגישה שהציבור הישראלי מאוד קשוב להנחיות ומשתף פעולה עם המסרים שמועברים אליו". 

 

מסר שחשוב להעביר?
"בריאות לכולם וחזרה קלה לשגרה, ואמן שזה יהיה מאחורינו בהקדם".

 

הפרטים שלי
הרשמה והתחברות:
לקוח חדש
לקוח רשום בויטרינה
או באמצעות:
שכחתי סיסמא
הרשמה לניוזלטר
תחומי עניין
פרסום בויטרינה

בעלי עסקים, מנהלי פרסום, יזמים ומקדמי אתרים - יש לכם מוצר או שירות חדש ומעניין? שימו אותו בויטרינה! השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם:

תודה! הטופס התקבל בהצלחה.
צור קשר
תודה! הטופס התקבל בהצלחה.