חיפוש

קבלת פנים למורה חדשה

התחלה חדשה היא תמיד דבר מורכב שעלול לגבול בקשיים שונים. אצל מורים חדשים, קשיי ההתאקלמות במערכת ובמוסד החינוכי בו הם מיועדים ללמד ולחנך, הם חלק ממנת חלקם. המורכבות על כל חלקיה אורבת בהמון פינות במהלך היומיום. מה ניתן לעשות בכדי לסייע להם?

X
כל הסיפור
קנו עכשיו
חוות דעת גולשים

כל ההתחלות קשות 

עם סיום לימודי תעודה וקבלת האישור האקדמי להוראה, מתחיל מסלול הקריירה של המורים החדשים. ההתחלה, כדרכן של התחלות, סבוכה ומפותלת וטומנת בחובה לא מעט קשיים. הקושי הראשון הוא כמובן תחושת חוסר היציבות. כל אדם באשר הוא, זקוק לתחושת היציבות שתלווה אותו במוסד הנוכחי בו הוא נמצא, החל מבית הספר, דרך האוניברסיטה וכלה במקום העבודה. תחושת היציבות המכה שורשים במקום השהות הנוכחי ומלווה אותנו לעבר מסלול בטוח יותר ומספק יותר. היכן תחושת חוסר היציבות פוגשת את המורים החדשים ומערערת את שלוותם?

 

כיצד באים לידי ביטוי קשיי ההסתגלות של מורים חדשים?

כאמור, הקושי המרכזי הוא תחושת חוסר היציבות. תחושה זו היא תוצאה של מכלול רגשות וקשיים הבאים לידי ביטוי עם סיום לימודי תעודה וקבלת האישור להוראה. במבט על רשימת הבולטים שבקשיים, ניתן למצוא את המבוך שמערכת בית הספר מציבה בפניהם. לראשונה מאז סיום הלימודים, נדרשים המורים ליצור בעצמם מערכת לימודים יומיומית ולבנות לפיה את שגרת יומם. בנייה נכונה של מערכת הלימודים עלולה להיות משימה קשה ומפרכת ויש בה בכדי להתיש מורה חדש ללא ניסיון. נוסף על כך, העברת התוכן בצורה בהירה ונהירה לתלמידי בית הספר, עלולה להיות משימה לא פשוטה בפני עצמה. כלומר, גם בנייה נכונה של מערכת לימודים, אין בה בכדי לפתור את צורת הרטוריקה ואת אופן העברת התכנים הלימודיים אל התלמידים, מה שמוביל לקושי נוסף של העברת שיעורים.

 

לצד הקשיים הלימודיים, מופיעים גם קשיים רגשיים ואישיים. כבכל מקום עבודה חדש, המורים החדשים משוועים ליצירת קשרים חברתיים עם עמיתיהם למקצוע בכדי לצבוע את השגרה. אך בשונה ממקומות עבודה אחרים, זמנם של המורים יחד הוא מועט ומצומצם עד כדי הפיכת המטרה לקשה ומורכבת. היבט נוסף על הקשיים הרגשיים מעלה את זווית התלמידים כמובן. יחד עם התכנים הלימודיים השונים, תלמידי בית ספר דורשים חינוך ומשמעת. לעיתים, המשמעת עלולה להידרדר ומלאכת החינוך מסתבכת.

 

כיצד יש לערוך קבלת פנים למורים חדשים?

לאור הקשיים שהוצגו, עולה מאליה השאלה, מה ניתן לעשות בכדי לרכך את דרכם של המורים החדשים וכיצד ניתן לסייע לבוגרי לימודי תעודה המחזיקים בתעודת הוראה על מנת שיוכלו להתחיל לצעוד אל עבר הקריירה שלהם בצורה הנוחה והפשוטה ביותר? ראשית, בסיוע של בניית מערכת הלימודים. אמנם מקצועות בית הספר שונים בין מורה למורה, אך עם זאת, קיימת קורלציה בין המקצועות השונים במערכת הלימודים, שעשויה לעזור. בנייה משותפת של מערכת הלימודים תסייע למורים החדשים לסדר לעצמם את המערכת. בנוסף, שיתוף דרכים שונות להעברת התכנים הלימודיים תשפר את יכולותיהם של המורים החדשים ותעניק להם ביטחון בהעברת השיעור והידע בצורה בטוחה וברורה.

 

כמו כן, העלאת בעיות משמעת בחדר המורים ודיון משותף בדרכי הפעולה ושיטות חינוכיות שיש לנקוט בהן, תעזור לפתור את המורכבויות החינוכיות השונות אך מעבר לכך – תגבש את המורים ותנחיל בהם תחושת ביטחון. קבלת פנים זו, המכילה הבנה, סיוע ומתן יד, תעניק למורים החדשים קרקע יציבה ופורייה בה הם יוכלו לסלול את דרכם אל עבר קריירה בחינוך והוראה. על כן, סיוע נכון ושיתופי פעולה, זו היא קבלת הפנים הטובה ביותר שיוכלו המורים הוותיקים להעניק לעמיתיהם החדשים.
 

עוד ב-לימודים וקורסים:
הפרטים שלי
הרשמה והתחברות:
לקוח חדש
לקוח רשום בויטרינה
או באמצעות:
שכחתי סיסמא
הרשמה לניוזלטר
תחומי עניין
פרסום בויטרינה

בעלי עסקים, מנהלי פרסום, יזמים ומקדמי אתרים - יש לכם מוצר או שירות חדש ומעניין? שימו אותו בויטרינה! השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם:

תודה! הטופס התקבל בהצלחה.
צור קשר
תודה! הטופס התקבל בהצלחה.