חיפוש

19 שנה אחרי הסוף

החדש של הארי פוטר "הארי פוטר והילד/ה המקולל/ת" אמנם מתרחש 19 שנה אחרי הסוף אבל שומר על עקביות ובעיקר על הלב וההומור מהספרים הקודמים. עודד רגב קרא

X
כל הסיפור
קנו עכשיו
חוות דעת גולשים

לכתוב ביקורת על ה"ספר" החדש של הארי פוטר "הארי פוטר והילד/ה המקולל/ת", זה בעייתי כמעט כמו לתרגם את שם הספר לעברית מבלי להתחייב על מין הילד/ה המקולל/ת (אם היו שולחים אותו ישר למפיצים של סרטי הקולנוע, הוא בוודאי היה נקרא "ילד קטלני" או "הילד מת מצחוק"). שני דברים היו ברורים מהרגע שהבנו שיגיע המשך לסאגה של שבעת הספרים, שהסתיימה לפני כמעט עשור: הצלחה מסחרית תהיה בכל מקרה, אבל יהיו כאלה שבלי לקרוא מילה יגידו שג'יי קיי רולינג לא פורשת בשיא מעולם הקסמים ומנסה לחלוב את הפרה הקסומה הזאת בשביל עוד קצת (הרבה) מזומנים. שיגידו. זה מסוג התלונות שאף פעם לא הבנתי. מי שלא אהב את סדרת הספרים מלכתחילה, או אהב, אבל מעדיף להשאיר אותה בעבר, מוזמן לעשות זאת.

המשך ישיר של המותג המקורי

רבים מהמעריצים, ואני ביניהם, דווקא סקרנים לדעת מה קרה 19 שנה אחרי הסוף. קודם כל בואו נעשה סדר. אחד מהדברים שמפריעים לחלק מהמעריצים הוא, שהם לא יודעים האם להתייחס אל הספר הזה כאל Canon, כלומר בתור סיפור שמיני רשמי וחלק מהסדרה, או לא. הסיבה לכך היא שזה לא ספר רגיל של רולינג, אלא רעיון שלה, שעבר עיבוד והפך למחזה. למרות זאת, מבחינתי אין ספק - זהו באופן מעשי הספר השמיני. הוא משווק ככזה, ודי ברור שבשלב כלשהו ינסו להפוך גם אותו לסרט. אני לא רואה את רולינג מחליטה בעוד כמה שנים להוציא ספר שמיני אחר ולהתכחש למחזה, בדומה להתעלמות ב"שליחות קטלנית 5" מסרטים 3 ו-4, וישנן דוגמאות נוספות. כל מה ששמה של רולינג מופיע עליו, הוא תוצר רשמי של העולם של פוטר, וזה כולל גם את שלושת הספרים הקצרים פרי עטה, שצפויים לצאת און-ליין בקרוב, ויעסקו בדמויות שהכרנו בספרים הקודמים. נכון, אפשר גם להשאיר את העולם של פוטר במקום שהשארנו אותו בתום שבעת הספרים. זאת תמיד תהיה הסאגה המלאה של העולם הזה. זה לא אומר שהסיפורים שמתפרסמים עכשיו לא מעניינים.

שגרת היומיום

האתגר העיקרי בכתיבת ביקורת על הספר, הוא לכתוב אותה מבלי לחשוף את הקורא לספוילרים. עקרונית אני תמיד ממליץ למי שממש לא רוצה לדעת כלום על ספר/סרט/סדרה - בכלל לא לקרוא מראש ביקורות. מדיניות הספוילרים של מבקרים לא תמיד ברורה. אני בכל מקרה אתייחס בפרטים שאציין כאן רק לדברים שנחשפים ממש בעמודים הראשונים בספר (אני יוצא מנקודת הנחה שאתם יודעים את כל מה שקרה בסאגה המקורית). כמו כן, אני אתייחס למחזה כאל ספר, למרות שהוא תמלול של המחזה ולמעשה רק של החזרה של המחזה. אני מניח שמי שיילך להצגה בלונדון (אם יצליח להשיג כרטיסים) יגלה שינויים קלים בגרסה הסופית. בנוסף, מדובר בעצם בשתי הצגות, או יותר נכון הצגה המחולקת לשני חלקים. ההמלצה היא לראות בהצגת צהריים את החלק הראשון, ובערב את חלק השני, או במשך יומיים רצוף. נתחיל עם התייחסות לכמה ביקורות ששמעתי על הספר. יש מעריצים שהתעצבנו על שינויים שעברו על הדמויות, כמו למשל העובדה שהארי מוצג בהתחלת הספר כאבא גרוע רחמנא ניצלן. הייתם מצפים מקוראים של סדרת ספרים שבה ילדים מתעופפים באוויר להאמין שאנשים משתנים קצת ב-19 שנה, אם כי לדעתי הדמויות די עקביות יחסית לילדים/נערים שהשארנו בהוגוורטס (פרט לאפילוג של הספר השביעי, שלמעשה הביא אותנו כבר ב-2007 לנקודת הפתיחה של המחזה). האם זה כל כך קשה להאמין שקוסם (או בעולמנו, מנהיג/גנרל/כוכב כלשהו) יהיה פחות מבריק בתור אבא? האם אנחנו לא מכירים מקרים כאלה? עוד ביקורת ששמעתי: מדוע אלבוס הוא זה שסובל הכי הרבה מהצל של אבא שלו, הארי, לעומת שני הילדים האחרים ג'יימס סיריוס פוטר ולילי לונה פוטר? אני אמנם לא אבא, אבל האם באמת לא נתקלתם קודם בתגובות שונות של ילדים לאותם הורים? תראו לדוגמה את הילדים של סרסיי ב"משחקי הכס"... "הצגה הצגה בשני חלקים, צילום: יח"צ

תסביך אב

נקודת הפתיחה היא נקודה מאתגרת במיוחד עבור הכותבים (רולינג ויוצרי המחזה), הלא היא האפילוג של הסרט השביעי, אולי הקטע הכי פחות אהוב על המעריצים. הספר מתמקד בעיקר באלבוס פוטר, ילד הסנדוויץ' של הפוטרים. חשבתם שלהיות ילד סנדוויץ' זה בעייתי בעולם האמיתי? נסו את זה בהוגוורטס. ברכבת הוא פוגש את סקורפיוס מאלפוי, הבן של דרקו... או שלא? מהר מאוד אלבוס מגלה שקשה להיות "הבן של" בעולם הקסמים. כבר בעמודים הראשונים אנחנו נחשפים ליחסים המתוחים בינו לבין אביו. גם בעבודה יש בעיות. אולי אתם מלוננים על הדיי ג'וב שלכם, אבל להארי יש בין השאר גם בעיות עם טרולים, אז אל תקנאו בו. פרט לכך יש לו מפגש עם איימוס דיגורי, האבא של סדריק דיגורי שבנו (אפשר לגלות ספוילרים מהספר הרביעי, נכון?) נרצח על ידי וולדמורט. לאוזני דיגורי הוגנבה שמועה על time turner (מחולל זמן), פריט קסום שהרמיוני נעזרה בו בספר השלישי כדי להספיק להגיע להרבה שיעורים (זה הדבר הכי יצירתי שבחרת לעשות עם פריט שמאפשר לנסוע בזמן?!), והוא רוצה שהארי ינצל את הפריט כדי לחזור בזמן ולהציל את סדריק. לא ברור איך דבר כזה ישפיע על ציר הזמן. איך סדריק (רוברט פטינסון בעיבוד הקולנועי) יוכל להפוך לכוכב של סדרת דמדומים בעולם כזה? האם, כמו שצ'כוב בוודאי היה אומר, מחולל זמן שמופיע במערכה הראשונה, יקבל ביטוי משמעותי בהמשך? את זה תצטרכו לגלות בעצמכם. "בצל בצל האב, צילום: יח"צ

שומרים על הלב וההומור

אז מה דעתי? בסופו של דבר, מאוד אהבתי. לוקח כמה עמודים להתרגל לעובדה שאנחנו לא קוראים ספר אלא תמלול של מחזה, אולם מהר מאוד נשאבים לעולם הקסום. מלבד מההנאה מהסיפור, אני מאוד סקרן לדעת כיצד באים לידי ביטוי על הבמה בווסט אנד הקסמים שמתוארים בספר, אבל כנראה שכדי להשיג כרטיסים נדרש קסם חזק במיוחד (או 3,000 ש"ח באתרי ספסרות). כל האלמנטים שאהבנו בספרים הקודמים נמצאים גם כאן. רולינג יצרה עולם קסום לחלוטין שכיף לחזור אליו, גם ברגעיו האפלים ביותר. זה אחד מהדברים שהיו חסרים לי בלהיטים שהצליחו בשנים האחרונות, כמו הסדרה "משחקי הכס" (המבוססת על סדרת הספרים "שיר של אש וקרח" של ג'ורג' מרטין). או הסדרות "בית הקלפים" ו"המתים המהלכים" (המבוססת על סדרת קומיקס)  - סדרות מעולות, שלא יהיה ספק, אבל אולי היינו מקבלים יצירות מורכבות יותר, אילו העולמות המתוארים בהן לא היו כל כך אפלים ומדכאים, עולמות שאתה פשוט לא היית רוצה לחיות בהם, גם אם הם מרתקים. פרט לכך, הרכיב הכי חשוב שיש ב"הארי פוטר" שמאוד חסר בהרבה יצירות היום - הלב. כן, לב. במערכון מצחיק בפרק ב"סיינפלד" בו ג'רי וג'ורג' הוגים את הרעיון המבריק של ליצור סדרה על כלום, אפילו הם מבינים שחייב להיות אכפת לנו מהדמויות. דבר נוסף שלא נעלם מהסדרה, וגם בספר החדש הוא נוכח, זה ההומור. למרות שהסיפור מתרחש 19 שנה אחרי הקרב של הוגוורטס, העבר משפיע על הדמויות ואנחנו נחשפים אליו בפלאשבקים ובחלומות. כך אנו נפגשים שוב עם דמויות ורגעי מפתח מהעבר, וכמה מהמפגשים האלה לא פחות ממרגשים. הכי חשוב – הדמויות החדשות לא פחות מעניינות מהדמויות שגדלנו עליהן.

לסיכומו של עניין:

אולי זהו אינו ספר חובה, גם אם קראתם את שבעת הספרים הקודמים, אבל אם תקראו, אתם ללא ספק תיהנו. דבר אחד בטוח =מותג הארי פוטר חזר בענק, ממש כאילו לקחו מחולל זמן והחזירו אותנו לימי הזוהר שלו. יש ספר, מחזה, שלושה מיני ספרים דיגיטליים בדרך בנוסף לטרילוגיה קולנועית Fantastic Beasts and Where To Find Them ("חיות הפלא והיכן למצוא אותן"). מי שמסתובב היום בלונדון בהחלט ירגיש שהוא חזר לתחילת המילניום. אתם תחליטו אם אתם רוצים לקפוץ שוב על ההוגוורטס אקספרס. אני ממליץ בחום. ואם זה לא רמז שעתיד גם לצאת סרט, אז מה כן (הטריילר לא רשמי, הופק על ידי מעריצים כמובן):  

עוד ב-ביקורת ספרים:
הפרטים שלי
הרשמה והתחברות:
לקוח חדש
לקוח רשום בויטרינה
או באמצעות:
שכחתי סיסמא
הרשמה לניוזלטר
תחומי עניין
פרסום בויטרינה

בעלי עסקים, מנהלי פרסום, יזמים ומקדמי אתרים - יש לכם מוצר או שירות חדש ומעניין? שימו אותו בויטרינה! השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם:

תודה! הטופס התקבל בהצלחה.
צור קשר
תודה! הטופס התקבל בהצלחה.